Leta i den här bloggen

torsdag 24 september 2020

Jag bara undrar?

Men nu behöver jag vila litet, fattar du väl?

Jag förstår mig inte på människornas sovvanor? Hur orkar de ligga där i sängen hur länge som helst? Två, tre timmar, okej, mer kan väl absolut inte behövas?

Nån gång mitt i natten brukar jag kura ihop mig och koppla av omgivningen, så mycket man nu gör det som katt? Ett öra är ju alltid på vakt. När jag vaknar några timmar senare känner jag mig pigg och utvilad och väldigt sugen på nåt kul att göra! Fast inte ensam, förstås! Och det är där som mina problem börjar.

På alla sätt försöker jag uppmärksamma matte på att jag är leksugen och jättepigg. Brukar börja med att sätta klorna i hennes fötter, fortsätta uppåt och putta ner allt som ligger på den lilla hyllan bredvid sängen. Samtidigt jamar jag uppmuntrande, och ligger hon vänd mot hyllan sätter jag en tass i ansiktet och drar henne i håret. Tror ni hon uppskattar min kärleksfulla uppmärksamhet? 

Härom natten kom jag i alla fall på ett väldigt bra knep att få upp henne. Jag puttade ner den lilla pillerasken hon hade lagt på en stol bredvid sängen. Vilken effekt!! Hon kom upp direkt! Äntligen blev det liv i henne! Natten efter letade jag efter asken igen, och lyckades nästan få fram den, trots att matte försökt gömma den mellan några tidningar.

I nuläget vet jag inte riktigt hur jag ska få matte litet sällskapligare på nätterna? Vad kan vara skojigare än en lekstund vid 3-4-tiden? Får fundera på hur jag ska få matte litet mindre negativ till idén? Det kan finnas något knep?

 

 

5 kommentarer:

  1. Det inte bara kan finnas nåt knep - det MÅSTE finnas nåt knep. Som du jamar, vem behöver mer än 2-3 timmars vila? Tror inte tvåbeningar mår bra av att sova längre. Du måste fortsätta jobba på att få matte att förstå det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag testar olika metoder varenda natt. Det svåra är inte att få henne vaken, utan att få henne glad och med på noterna. Där har jag litet att fila på ännu!

      Radera
  2. Jag tror det har att göra med att tvåbeningar i grunden är väldigt klena och därför behöver så mycket längre sömn än oss katter
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag tror du kommit på en trolig förklaring! Men ändå...det är väldans trist att leka ensam. De måste väl kunna härdas, människorna, liksom tränas upp?

      Radera
  3. Vi förstår precis hur du har det. Husse är inte heller så vidare leksugen vid fyratiden på morgonen. Det är knappt vi lyckas få upp honom för att fixa frukost klockan 05. Så klagar människor på att vi sover för mycket. *fnys*

    SvaraRadera