Leta i den här bloggen

fredag 15 november 2019

Vålkommen hem!

VAR har ni varit? Jag har väntat i eeeevigheter!!

Varför ska matte och husse överge mig mest varenda dag? Och hur länge som helst, dessutom! Säkert en timme, eller så. Jag brukar uppmanas att vakta huset och jaga möss under tiden. Har jag ingen lust med. Brukar hoppa upp i min klätterställning och lägga mig på sovkudden. Där ligger jag tills de kommer hem igen. Fast ibland, när jag hör bilen komma, hoppar jag upp i fönstret. Då tittar de på mig och pratar med snälla röster. De har förstås dåligt samvete? Men en katt är ju aldrig långsint, så jag hälsar välkommen hem med höjd svans och nöjt kurrande.

Och, apropå musjakt, hoppade det ut en igår när husse öppnade dörren under diskbänken. Tyvärr var jag inte tillstädes, så den hann smita. Den gömde sig bakom kylskåpet, det är jag säker på, men jag orkade inte sitta där hela natten. Kan en mus bara försvinna? Tydligen. Men är den dum nog att sticka fram sin nos här igen, då...

Oavsett om ni har jaktmöjligheter eller inte, önskar jag er en aktiv eller lugn helg, vilket ni önskar!




6 kommentarer:

  1. Klart att dina människor blir glada när de ser dig i fönstret. Bättre välkomnande kan de inte få. Musen tar du nog rätt som det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en stor och fet mus sa husse, som är den ende som sett den. Jag är fortfarande litet misstänksam mot kylskåpet. Kanske sitter den kvar där och trycker? Chanslös är den i alla fall!

      Radera
    2. katten som jag hade när jag var barn var livrädd för bilar hoppade ner i diket så fort hon hörde en. Hon uppfostrade sina ungar handgripligen att göra det samma. Hade hon varit människa hade hon åkt dit för barnaga, men när min mor eller far kom ner på gårdsplanen med sina bilar brukade hon hoppa upp på motorhuven och ta snålskjuts de sista metrarna

      Radera
    3. Vilken bra mamma som lärde ungarna att vara rädda för bilar! Men festligt att hon inte var rädd för den egna bilen. Katter är fantastiska! /Lisas matte

      Radera
  2. Apropå musjakt: Matte har känt i flera dagar att det luktar död musling i köket, hon letade och letade men hittade ingen.... Vi sa givetvis inte ett ljud, hihihi... Tillslut efter lite hjälp av oss hittade hon den i en bordslampa i köket!! Mycket roligt hade VI!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en bordslampa???!!! Kan muslingar bete sig hur som helst? Det var då också ett konstigt ställe att lägga sig på? Undrar just om ni hade någon klo med i spelet, kanske skrämt den dit?

      Radera