Leta i den här bloggen

fredag 6 december 2019

Nikolaus



Hittade ni nåt godis i skorna i morse? Inte? Det gjorde inte jag heller.


Matte har berättat att när när hon var liten låg det alltid en godispåse i hennes skor på morgonen den 6:e december, alltså den dagen Nikolaus har namnsdag. Då var nämligen tomten Nikolaus ute och for, och tittade till alla snälla barn. Men det fanns en hake. Skorna måste vara välborstade och blanka, annars for han förbi. Men det hände aldrig henne. I mattes skor låg alltid en fin guldpåse med karameller. Nikolaus kom troget på besök tills matte gått några år i skolan. När matte fick egna barn började han hälsa på igen, men nu är det många år sen sist.

För säkerhets skull var jag och kollade i husses skor i morse, men inte fanns där nåt godis? Förmodligen var de inte nog välputsade?

Med eller utan godis önskar jag er en härlig helg, den andra i december!

3 kommentarer:

  1. Men vad trevlig den där Nikolaus verkar vara. Konstigt att han missade dina människors skor. Men om du ser honom kan du väl jama om att här på Södertälje Katthem finns det gott om välputsade skor. Och vi bryr oss inte om att han kommer en annan dag än 6 december. Han är välkommen när som helst.

    SvaraRadera
  2. Men det var konstigt. Kollade du att skorna var putsade på kvällen innan? Det är ju lätt att glömma sånt och tvåbeningar kan man inte lita på, det vet vi ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut jama om ert fina katthem om jag skulle få syn på honom. Tyvärr verkar han vara rätt blyg av sig, för matte har aldrig mött honom?
      Inte tänkte jag på att kolla om husse borstat skorna, och, bara mellan dig och mig, han är kass på det. Så det var säkert därför skorna var tomma på morgonen!

      Radera