Leta i den här bloggen

tisdag 7 januari 2020

Och så var julen slut



Härom kvällen hörde vi att det knaprade i skafferiet. Självklart var det jag som hörde det först! Först när det blivit riktigt tydligt hörde människorna det också. Då hade jag vaktat där en lång stund. Men sedan gick det undan! Det mesta längst ner ställdes ut på golvet, och jag kunde göra en första inspektion. Jam, ni ser väl att jag är där inne?

Det blev ingen fångst. Inte denna gången.

Sen gick det bara en liten stund innan nästa larm. Ett tydligt knaprande hördes, nu under diskbänken. Jag var kvickt där och lokaliserade angreppet direkt, kom från ena hörnet.  Men de är ena luriga rackare, och hann smita undan, igen. Fast det är såklart bara en tidsfråga innan jag hinner först!

Förutom all tid som gått åt till att sitta på jaktpass, har det blivit en hel del social samvaro under helgerna. Både matte och husse har legat mycket i sina sängar och läst. Och då vill båda gärna ha en katt på magen, något jag givetvis försökt tillgodose på mest rättvisa sätt. 

Min erfarenhet av själva juldagarna som väldigt tråkiga, visade sig än en gång stämma. Julafton fick jag sitta ensam hemma hur länge som helst. Dagen därpå blev det litet för stökigt här hemma med väl många gäster, och sista juldagen försvann mina människor igen. Men sen har de haft förstånd nog att hålla sig hemma. Det kom ju en smällkväll sedan, efter några dagar. Det tyckte jag var väldigt obehagligt, tur man har några sängar att sätta sig i säkerhet under!

Nu verkar allt vara precis som vanligt igen, skönt nog. Ska bara se till att knipa den där musen. Eller två?


8 kommentarer:

  1. Vilken tur för dina människor att de har en jaktkatt! Som du jamar är det bara en tidsfråga innan den där musen ligger i din mage. Och vi katter på katthemmet håller med om att julen är kraftigt överskattad. Men väldigt bra att dina människor var hemma på smällkvällen i alla fall. Den kan vara riktigt otrevlig. Bra att du är i tjänst nu igen. Har saknat dina inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir väldigt förbryllad av något du skriver. Kommer musen ligga i min mage?? Hur ska den komma dit, det fattar jag inte? För du menar väl inte att jag ska ÄTA dem??? Fy, vad äckligt! Jag har ju RIKTIG mat i min matbehållare! Men håller med dig om att det är tur att de har en jägare här!

      Radera
  2. Dina människor är ju helt klart alldeles för långsamma med att öppna dörren till knapringsskåpet! Lite mer snabbhet måste de väl kunna bidra med så att du inte behöver stå å vänta på att utföra ditt så viktiga uppdrag!?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! Men man får ständigt ha i åtanke att de bara är människor! Nu står i alla fall dörrarna öppna igen...

      Radera
  3. Det var ena fräcka muslingar att hålla på att knapra i ditt hem. Det är väl inte kattgodiset dom är ute efter??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jam, det skulle inte förvåna mig om det är det som lockar! Men jag har tålamod att vänta...
      Jag kan inte jama något hos er, det bara försvinner? Har försökt flera gånger, men det går inte!

      Radera
    2. Hm, försvinner? Låter oroväckande. Ska genast be husse undersöka det hela.

      Radera
    3. Jam, vi har försökt flera gånger kommentera olika dagar, har funkat förut med nu försvinner allt ut i ingenting!

      Radera