Leta i den här bloggen

tisdag 15 oktober 2019

Precis som jag vill ha det!



Gästen ställde väskor i mitt rum. Måste förstås inspekteras flera gånger om dagen!

Det har bott någon som kallats gäst i mitt hus. I flera dagar! Jag tycker inte det är någon särskilt bra idé med gäster. Några timmar kan jag väl acceptera, men fyra dagar?? Stör ordningen totalt. Mest negativt var att gästen ockuperade soffan. Alltså ingen liggande husse där = ingen mage att ligga och mysa på för mig. Klart minus! 
Dessutom ställdes en säng in i mitt vardagsrum, och ett draperi drogs för där på nätterna. Detta kunde jag visserligen forcera, men rummet kändes ändå inte riktigt mitt längre? 
Alltså intog jag en avvaktande hållning till gästen. Och det tycker jag gäller rent generellt. Man måste se till så att gäster inte tar sig friheter! De kan lätt inbilla sig att det är fritt fram att klappa katten, till exempel. Med det är jag tydlig. Klappning tillåts endast på mina villkor, när jag vill! Om jag alls vill? Husse och matte har jag uppfostrat väl därvidlag, men det är ju svårare med en gäst, när tiden är så begränsad. Fast litet fräs har rätt bra effekt, kan jag jama!

Idag är ordningen återställd här. Sängen i vardagsrummet är borta, och bara mina egna människor finns kvar. Precis som jag vill ha det!

 

4 kommentarer:

  1. Såna där så kallade gäster får man allt se upp med. Tur att du kollade väskorna. Det kunde funnits farliga saker där - men sånt förstår ju inte tvåbeningar. Klart du inte ska låta dig klappas om DU inte vill. Men bra att allt är som du vill ha det nu. Tänk om gästen hade stannat för alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte och husse påstår att det är trevligt med gäster, men det är överskattat tycker jag! Stanna för alltid?? Nä, hu så hemskt!

      Radera
  2. Hihihi.. an kan ju kissa lite också på väskorna, inte bra med främmande lukter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men...så kan man väl inte göra? Eller...? *funderar*

      Radera